ouwedoortrappers

OP DE FIETS VAN LEIDERDORP NAAR LA LIVINIERE (Z-FRANKRIJK) 1499km (uiteindelijk werden dit tussen 1718 km op mijn teller en 1734 km op de teller van Roel)

Wat denk je van op de fiets van Leiderdorp naar la Livinière, vroeg mijn vriend Roel mij vorig jaar toen hij met zijn vrouw José hun jaarlijkse zomer vakantie bij ons in Frankrijk doorbrachten. Hierna moet je altijd even op je achterhoofd krabbelen, dan je onderlip vasthouden en dan op je voorhoofd wijzen , gevolgd door “dat lijkt me wel wat”. Een normaal mens zou hier niet aan beginnen, daarom was de knoop al gauw doorgehakt. Roel en ik kennen elkaar van de eerste klas van de MULO, dus zo’n slordige 45 jaar en we hebben samen veel leuke en sportieve dingen ondernomen. Gelukkig had ik al drie fietsen, dus aan fietsen geen gebrek. Al snel kocht ik dus mijn vierde fiets, die ik overigens van mijn zoon cadeau kreeg.

Ik had namelijk de keuze uit een racefiets ( waar je na twee dagen een blijvende bochel aan overhoud), of uit twee mountainbikes, waar je je de pestpokken op fietst, omdat ze geschikt zijn voor ruw terrein maar ongeschikt voor een langere tocht, door hun relatief kleine wielen en brede banden. Ik heb overigens twee mountainbikes niet vanwege een verzamelwoede, maar omdat de versnelling van mijn nieuwe mountainbike tijdens onze camper-vakantie in Spanje na vijf minuten fietsen spontaan afbrak en de ketting als een onontwarbare kluwe om de tandwielen sloeg en het onderdeel natuurlijk nergens te koop was. Het gebeurde in het begin van onze vakantie, dus ik besloot een vervangende fiets te kopen en de ander later thuis onder garantie te laten repareren. Roel heeft die problemen niet want hij had enige tijd geleden een kogamiyata gekocht, dit is geen sumo-worstelaar, maar de crème de la crème onder de fietsen, Miyata is de fabrikant van het frame en in Koog aan de zaan wordt hier een fiets van gemaakt. We willen proberen de tocht in 14 dagen te volbrengen met een uitloop van een week. Dit komt neer op ongeveer 100km per dag, voor ouwe jongens zoals wij dus 5 à 6 uur fietsen.

Op internet kwamen we volop tips, verhalen, boekjes en kaarten tegen en natuurlijk volop fietsmateriaal.
Ook de achter in dit boek te vinden check-list aangevuld met eigen ideeën.

We besloten de route van de twee gidsen “Onbegrensd fietsen” van Amsterdam naar Barcelona, van Paul Benjaminse, grotendeels te volgen.

Roel fietst zeer regelmatig, onder anderen naar zijn werk, maar ook regelmatig met zijn vrouw José naar en langs de kust, hij heeft denk ik een redelijk goede fietsconditie. Wij mijn vrouw Annemiek en ik, lopen 3 keer per week hard met vrienden en lopen ongeveer 6 km per keer,we hebben dus een redelijke conditie, maar ik heb al in geen jaren echt gefietst. Ik ben vandaag (23-03-2011) eindelijk serieus begonnen met trainen op de fiets, ik ben van plan om per keer 30km te fietsen en dit langzaam op te voeren naar 70km en dan in de laatste week voor vertrek 100km. Het fietsen viel me niet tegen, ik ben in het begin een paar maal afgestapt om het zadel en stuur beter af te stellen, hierna ging het een stuk beter maar ik ben niet erg tevreden over het zadel. Maar weer eens op internet gezocht, alwaar ik al snel door de bomen het bos niet meer zag. Ik stuitte o.a. op de volgende tekst: “De meest succesvolle modellen Brooks B17 zijn nu verkrijgbaar onder de naam IMPERIAL. Deze zadels geven een verbeterde en specifieke oplossing voor vele mannen en vrouwen welke problemen hebben met het samendrukken van de perineale streek door het fietszadel. Hierdoor kan men een gevoel van dofheid in en rond de genitalia bekomen.” Vrij vertaald een slapende jonge heer dus.
Ook vond ik het onderstaande zadel, is het geen schatje?

Een toiletpot wordt gratis bijgeleverd, het SM In ISM staat waarschijnlijk voor Sado Masochistisch.Ook zijn er duidelijke overeenkomsten met packman,daar wil je je zaakje toch niet aan vertrouwen!!
Dit is het ISM zadel met het grootste oppervlakte. Voor veel mensen komt dit zadel als geroepen. Zitproblemen op de fiets om wat voor reden dan ook? Met dit zadel stapt u weer vrolijk op de fiets. Geschikt voor elke fietser, zowel voor mannen als voor vrouwen. Door de perfecte doorbloeding van het onderlichaam behoren veel klachten tot het verleden. Ook al veel zadels uitgeprobeerd, maar niets hielp? Dit is het laatste zadel dat u koopt!(daar ben ik ook bang voor) Ontworpen door iemand die opnieuw durfde te denken, met als resultaat een uniek zadel waarop je zo prettig zit dat je je zult afvragen waarom het zolang heeft moeten duren voordat dit werd uitgevonden! (ik heb wel een idee) Een dikke laag ISM foam zorgt voor een zeer prettig en zachte zit!

Uiteindelijk vond ik onderstaand model

Ik belde gelijk de Nederlandse importeur in Amsterdam de dame in kwestie sprak alleen Duits en kon mij niet verder helpen, alhoewel ze op hun site beloven dat ze een uitgebreid meetsysteem hadden ontwikkeld en een computerprogramma die dan het juiste zadel voorstelt.Ze stelde helemaal niet veel voor, alleen dat ik meerdere zadels tegelijk zou bestellen en dan eventueel na enkele dagen van testen de beste zou houden en de rest retour zenden.
Nog maar eens op de site gekeken, wat blijkt, het uitgebreide meetsysteem bestaat uit een stukje ribbelkarton waar je op plaats moet nemen en dan even flink duwen, je zitbotjes laten dan hun indruk in het karton achter.Een stuk karton was snel gevonden en met de gegevens nog maar eens gebeld met dit keer een Duitse meneer, die mij toen ik de maten doorgaf een zadel voorstelde.Deze heb ik nu besteld en ik ben zeer benieuwd hoe dit verder gaat aflopen, wordt vervolgd.
Vandaag 4 april met mijn nieuwe zijtassen en stuurtas en niet te vergeten nieuw zadel 15 km gefietst.Alles is prima verlopen en het zadel lijkt goed te bevallen, ik zal natuurlijk ook nog wat zitvlees moeten ontwikkelen.Tot nu niet erg veel getraind, ik ben al een maand met een ontstoken kies aan het tobben, eerst antibiotica dan een week later kanaal behandeling, weer een week later opnieuw kanaal schoonmaken, hierna weer dikke wang en pijn dus weer antibiotica en nu eindelijk na een maand verbetering.Laten we hopen dat de ellende niet tijdens onze fietstocht terug komt.Ik denk dat ik maar wat antibiotica voor de zekerheid meeneem.
Uiteindelijk heb ik voor mijn vertrek in het totaal 350 km gefietst, drie keer niks eigenlijk.

Klaar voor vertrek.
Lieve vrienden.
Het is bijna zo ver, morgen 9 mei vertrek ik samen met mijn moeder, die bij ons 2 maanden in haar appartement heeft doorgebracht, naar Nederland.
Vandaag heb ik alles ingepakt en alles paste gelukkig in de twee waterdichte tassen die ik speciaal voor de fietstocht heb aangeschaft.
Dat waterdichte is overigens tijdens onze fietstocht goed van pas gekomen en niet alleen voor de regen.
Het totaal van mijn bagage weegt 14kg, Roel heeft het over 11kg, maar ja ik heb natuurlijk mijn laptop en filmapparatuur mee dit is goed voor ruim 2kg.
Hier komt nog het eten en drinken voor de dag bij, dit is ongeveer 2,5 kg
Tot mijn grote schrik paste mijn fiets niet in de speciale doos, die ik voor het transport per vliegtuig had gevraagd aan de fietsverkoper.
Ik zag me al weer naar Carcassonne rijden om een ander te halen.
Na demontage van het voorwiel paste hij gelukkig precies.
De afgelopen tijd heb ik wel wat meer getraind, maar het schema dat ik had bedacht heb ik niet gehaald.
Gelukkig is mijn conditie prima doordat we met vrienden 3 maal per week 5 tot 10km hardlopen.
We zullen maar denken dat de tocht zelf de beste training is.
Ik wil iedereen bedanken voor alle aanmoedigingen en lieve wensen.
Overigens ontdekte is pas deze week dat ons vertrek op vrijdag de dertiende is gepland.
Gelukkig is dit in Frankrijk een geluksdag.
De volgende dag zijn mijn moeder en ik door mijn vrouw Annemiek, met de auto naar Montpellier weggebracht, waar we het vliegtuig naar Rotterdam namen.
De fiets kon op deze vlucht tegen extra betaling mee, er wordt extra voorzichtig met de doos waarin ik hem aan heb geboden omgesprogen(niet opgesprongen).Op de doos staat duidelijk aangegeven “deze kant boven” met extra pijlen en aan alle kanten in diverse talen breekbaar.
De baliemedewerker draaide de fiets in een machtige zwaai ondersteboven en liep al stotend door de klapdeuren.
Bij aankomst in Rotterdam stak zowel de as van het voorwiel als het stuur dwars door de doos, na inspectie viel gelukkig alles mee.
Roel stond al, vanachter het raam van de aankomsthal, naar ons te zwaaien.
In de auto opweg naar Leiderdorp, ontdekte ik dat mijn speciaal voor de fietstocht aangeschafte flicetrui die zo lekker warm en licht is, nog in het vliechtuig lag. Roel en zijn vrouw José en ook mijn moeder wonen in Leiderdorp en, dit is ook ons vertrekpunt.

Dag 1
Vrijdag 13-05-11
Vandaag zijn we dus echt vertrokken, vanuit Leiderdorp, vanaf het appartement van mijn moeder, die gisteren haar 91ste verjaardag vierde, naar Zevenbergen,de route is door knooppunten aangegeven een prima systeem, een enkele keer zijn we misgereden omdat sommige bordjes waren verdwenen, de route liep via schitterende paden, langs sloten en vaarten, prachtige begroeing en diverse werkende molens.
We zijn via Zoeterwoude langs de Heineken fabriek, Zoetermeer, Moerkapelle langs de rivier de Rotte naar Rotterdam over de Erasmusbrug gereden.
Hier stond Ineke een vriendin van ons, ons op te wachten gewapend met Camera en krachtdrank, de foto die ze heeft genomen staat al op onze site, de krachtdrank met een sterke blauwe kleur liep na de eerste keer drinken over mijn shirt en broek omdat de deksel niet goed afsloot, heerlijk plakken, door het hoge suikergehalte.
Via de Moerdijkbrug kwamen we uiteindelijk in Zevenbergen
Waar we eerst op een terrasje een kop koffie hebben gedronken bij een cafe waar het meisje die onze koffie neerzette terwijl ik filmde riep “sta je mijn kont te filmen”? Na een aantal vergeefse B&B en pension bezoeken die allemaal vol waren geboekt uiteindelijk een hotel ” de BORGH” gevonden waar we lekker hebben gegeten en een paar biertjes hebben gedronken.We hebben vandaag 110km afgelegd het is erg mee gevallen,geen spierpijn alleen een eikenhouten kont.
Het is nu 9.15u en ik denk dat we heerlijk zullen slapen. Zaterdag 14 mei. Redelijk geslapen alleen 3 maal wakker geworden met kramp. Ik heb gelukkig geen spierpijn.
Dag 2
Vandaag redelijk weer 15 tot 20°C windkracht 3 à 4 van Zevenbergen naar Herentals in België 90 km wat het totaal brengt op 200km. Lekker de wind in de rug fietsen we door het brabantse land het parcour is afwisselend niet alleen de natuur maar ook de weg, we hebben mulle zandpaden gehad waar we moesten lopen, kinderhoofdjes, beton en geasfalteerde wegen, we zijn echt langs de schitterendste gebieden gekomen. Helemaal niet het Nederland en België dat overbevolkt is.Tussen de middag koffie gezet op de meegebrachte brander, aan een mooi meertje omgeven door bomen en heide, Roel had nogal wat bedenkingen vanwege het brandgevaar en zag zichzelf al op de bon geslingerd voor het maken van open vuur, maar ik kon hem gelukkig overtuigen van de veiligheid. We reden via mooie bospaden en kwamen langs de heerlijkheid van Vorselaar een prachtig kasteel te midden van honderden uitbundig bloeiende rodondendrons, in bleek rose-blauw, we hebben hier mooie opnamen van kunnen maken. 6 km later ontdekte Roel dat hij zijn kilometerteller kwijt was en zijn we terug gegaan om hem te zoeken. We hadden geluk, althans als je van geluk kunt spreken als je terug moet en 15 km voor Jan Lul moet fietsen, we vonden hem na veel zoeken op de plek waar we een stop hadden gemaakt om de kaart te bestuderen. We besloten hierna nog 10 km door te fietsen en dan een hotel te zoeken. Uiteindelijk vonden we “Hotel de Swaen” in Herentals. De fietsen mochten binnen in het trapportaal zetten, ze staan met een kabelslot aan de leuning. Vanavond lekker een pizza gegeten en nog wat foto’s van de binnenstad en daarna vroeg naar bed.

Dag 3
Vanmorgen in onze fietsoutfit gaan ontbijten de dame die ons bediende was erg nieuwsgierig waar we vandaan kwamen en naartoe gingen, na onze uitleg zei ze “ amaai ik ben al moe als ik 4km fiets, en dan moet ge ook nog klimme zeker en vast” gelukkig regende het zodat we in onze regenoutfit zijn gestart.Ik heb een soort poncho in fel rood, Roel vond dat ik zo als aardbei het toneel op kon.Het verzamelde water stroomt direct in mijn schoenen. Roel heeft de zelfde outfit en ellende alleen in blauw. Vandaag fietsten we veel over oude spoordijken (voie verte) die speciaal in fietspaden zijn veranderd. Wederom prachtige natuur, met diverse abdijen aangekomen in Tienen, hebben we 70km gefietst, we wilden nog doorfietsen naar Hoegaarden, als een magneet aangetrokken door het bekende bier. Helaas bleek na bellen, dat hier geen kamer meer vrij was, zodat we besloten in Tienen te blijven we belden met een B&B de vriendelijke dame in kwestie, zei dat ze nog een kamer vrij had maar zei “ik moet nog strijken” omdat ze het het weekend erg druk had gehad, “ik moet nog strijken” zei ze nogmaals, als u over en half uur nog eens terug beld dan “ga ik nu eerst strijken”. We arriveerden op een leuk plein, alwaar we een welverdiend biertje namen, Roel opperde al dat het “B&B hotel Koeimet” hier tegen over zou zijn.Toen we hier naartoe gingen werden we al toegezwaaid al de verloren zonen, er werd ons een drankje aangeboden en moesten we vooral uit de koelkast nemen wat we wilden drinken, zij heeft uiteindelijk ook nog gratis voor ons gekookt. We werden uitgenodigd om in de tuin aan tafel te gaan, om hier te komen kwamen we door de keuken waar ze zojuist WO 3 hadden verfilmd, na deze survivel kregen we heerlijke gratis wijn en ommelet met tomatensalade.De dame in kwestie die overigens Jenny bleek te heten dronk gezellig met ons een drankje en vertelde ons haar trieste levensverhaal. We kunnen terugkijken op een heerlijke dag.
Dag 4
Vandaag na een prima ontbijt, vertrokken van het B&B “de Koeimet” Uitgezwaaid door Jenny totdat we om de hoek verdwenen. Het is zwaar bewolkt en al gauw begint het te regenen en we hebben bovendien sterke wind tegen.

De route is wederom prachtig, we rijden vooral over oude spoorwegen, die speciaal voor fietsers zijn aangepast.De meeste stations zijn blijven staan, wat erg leuk is om te zien, af en toe rijden we door de oude tunnels. We fietsen onder een prachtig groen bladerdak gevormd door de links en rechts groeiende bomen die elkaar in het midden hebben gevonden. Om 1 uur besluiten we in een bushokje te schuilen en koffie en soep te maken, hier verkleed ik me ook omdat het wel erg koud is.Uiteindelijk komen we uit bij de rivier de Maas, echt een prachtig gedeelte met schitterende huizen en natuur. Alleen zijn de paden geplaveid met kinderhoofdjes, de fiets gaat hierdoor vreselijk tekeer, waardoor we op en neer stuiteren met onze toch al zo getergde achterwerken, we worden als het ware nog eens met een drilboor aangevallen.We kregen daarom het advies een rauwe biefstuk in onze broek te stoppen, dit leek ons volledig overbodig, omdat onze achterwerken er al als rauwe biefstuk uitzagen. Vandaag hebben we 80km afgelegd, we kwamen om 18.30u via een leuke brug vol kleurige saxofoons aan en zijn dus acht en een half uur onderweg geweest. Gezien de omstandigheden geen slechte prestatie. In een leuke bar met veel houten details genoten we van het plaatselijk gebrouwen Leffebier en hierna op naar de fameuze belgische frietentent, om het vetgehalte op peil te houden. We zijn nu in Dinant in Chambre d’Hôte “Les Cericiers” Een oud statig huis van een oude statige heer, geholpen door een tropische verrassing in melkchocolade, gelukkig hebben we de beschikking over wifi zodat we ons dagelijkse verslag op onze sites kunnen zetten. Ik ben hier nogal lang mee bezig omdat ik ook verslag doe in het Frans voor onze franse vrienden.
Dag 5
Vannacht redelijk geslapen, ik werd om 5.30u wakker met vreselijke kramp, na wat oefeningen ging het gelukkig beter. Ik kreeg via de site volop goede raad, van het eten van banen tot niet gaan zitten, ik overwoog het meenemen van een masseuse achterop de fiets, maar vanwege de diverse hellingen heb ik dit plan laten vallen. Voor vertrek een nieuw fietsbroekje gekocht omdat deze ochtend de mijne die ik iedere dag was niet droog was. Gelukkig was de rijwielspecialist aan de overkant gevestigd, de winkel van malle Pietje was er heilig bij, na lang zoeken vond hij er één. Ik hoop dat hij bevalt want ik begin op een rodenbillenaap te lijken (alleen mijn achterwerk!!!) Het is gelukkig droog, ben benieuwd waar we terecht komen. Vandaag de eerste flinke hoogteverschillen te overwinnen, dit was echt erg pittig, gelukkig kregen we schitterend weer met matige wind. Direct na Dinant begonnen we al te klimmen, helaas kreeg ik mijn versnelling niet in het juiste verzet, na diverse keren stoppen en bijregelen werkt hij nu gelukkig goed.
Ik had juist voor mijn vertrek naar Nederland alles nog laten afstellen, om dit soort ellende te voorkomen. Helaas was hier en daar de steiging zo groot dat we moesten afstappen en lopen.Tussen de middag maakten we een stop aan een mooi meertje begroeid met waterplanten met honderden fel blauwe libellen en kikkers die een oorverdovend kwaakconcert gaven en de liefde bedreven. Aan de rand van dit meertje vonden we een bankje waar we onze lunch gebruikten, bestaande uit brood met warme worstjes, cup a soup, cola en een vanille toetje, wat een feest. Uiteindelijk hebben we ondanks het vele klimmen toch nog 80 km gereden. We zijn hier zelf redelijk tevreden over, we overnachten in Fays les Veneurs in een chambre d’hôte.We gebruikten hier ook het door de boerin bereide diner samen met de familie.
Dag 6
Vertrek 18 mei vanuit Fays les Veneurs om 10u, we hadden een erg eenvoudige kamer in een matig opgeknapt huis, met luid krakende vloeren, de schuur was een echte bouwval met ingestort dak en het huis was zeer gehorig, je kon de buren duidelijk horen luisteren. Vandaag prachtig weer, we hebben we de Ardennen achter ons gelaten en we zijn echt geweldig opgeschoten, ondanks alle flinke klimmingen tot ruim 12%. In de middag gingen we over de Franse grens, de grenspost was nog wel te herkennen en bestond uit een uit de kluiten gewassen bushokje met in rood DOUANE.We kwamen na een sterke klimming weer bij de Maas terecht, alleen heeft hij hier een heel ander karakter, veel smaller en wilder en kleine bergdorpjes aan het water.Toen we 90km hadden afgelegd besloten we een kamer te zoeken we vroegen in een klein plaatsje of er een chambre d’hôte was, dit was niet het geval, alleen 20 km verder en een flinke klim te gaan. Na de klim belden we voor de zekerheid op en gelukkig was er nog een kamer vrij in Dannevoux uiteindelijk kwamen we om 7.30u aan we zijn dus 9.30u onderweg geweest. Helaas bleek dat we hier niet konden eten, maar dat we hier weer voor op de pedalen moesten, we vroegen de weg aan een inwoner die ons een kant op wees en zei dat is de kortste weg, Na kilometers over een stenig steil pad gekommen te zijn, kwamen we toch nog bij het restaurant aan, we waren de enige gasten in het restaurant. In het donker fietsten we de 4km weer terug, nu echter over de normale weg, we kunnen terug kijken op een mooie dag vol bijzondere belevenissen.
Dag 7
Vanmorgen 10.00u vertrek uit Dannevoux het fietsen ging prima na ongeveer 30km kwamen we een equipe met Belgische wielrenners tegen
met een volgauto met schreeuwende muziek, ze waren erg aardig en wilden graag weten of ik veel trainde op dit moment wel antwoordde ik. Toen de weg begon te stijgen, klom ik flink in de pedalen en gaf ze het nazien,ik had nog net genoeg tijd om mijn filmcamera te pakken en Roel te filmen die het peleton aanvoerde. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het geen professionele renners waren, het gaf echter wel voldoening met een relatief zware fiets vol bagage als eerste aan te komen. Onze weg bracht ons via een soort arc de triompf door Verdun waar we diverse opnamen maakten. Verdun is een mooie stad gelegen aan de Maas vol oude gebouwen en fonteinen. We vervolgden onze tocht langs het stroomgebied van de Maas.Vandaag hebben we 85km afgelegd, het weer was ideaal, aan het eind van de dag was er dreiging van onweer, gelukkig waren we voor de bui binnen. We hebben een B&B gevonden in een prachtige domaine Pomone in het dorpje Woinville.De dame in questi moest de kamer nog even schoonmaken, het bleek een erg leuke kamer te zijn, natuurlijk met stromend water, alleen bleek dit uit het plafond te komen. Ik had het nog niet gezien, Roel zei: “het begint binnen ook te regenen” dat lijkt me sterk zei ik, vanuit de badkamer; Maar het water kwam met bakken uit het plafond en de eigenaar nergens te vinden, dan maar onze handdoeken er onder gegooid en een emmertje uit de pedaalemmer; Inmiddels is het weer droog en de eigenaresse is zo aardig ons naar het 5km verder gelegen restaurant te brengen en weer te halen. Inmiddels zijn we weer terug van het restaurant, we hadden een plat du terroir, het leek meer op een verkeersongeluk met slachtoffers. Gelukkig was het ook nog duur, je kunt niet altijd geluk hebben.
Dag 8
Vandaag om 9.45u vertrokken uit Woinville we fietsten met een voor ons hoog gemiddelde van 20km per uur binnen de kortste keren hadden we 50km afgelegd. We besloten iets te eten klaar te maken we hadden worstjes en brood gekocht een echt koningsmaal. Tijdens het eten kwam er een zeer zwaar onweer opzetten en vielen er enkele druppels in een dorpje verderop riep een dame ons zelfs toe “ u gaat nat worden” Gelukkig viel dit erg mee en we kwamen om 16.30u in het geboorteplaatsje van Jeanne D’arc Domremy la Pucelle en ook droog aan. Voor een plaatsje zo belangrijk in de Franse geschiedenis is er niet veel te beleven. Wij dronken ons welverdiende biertje in het plaatselijke café en op dat moment kwamen er naar later bleek twee Franse broers aangefietst de één op strandslippers, uit zijn broek gebarsten en met een aanhangwagen achter zijn fiets en de ander alleen onbenullig lachend.

Het bleken aardige lui te zijn die erg benieuwd waren naar onze avonturen en naar onze fietsen. Morgen vertrekken we richting Langres waar we als we er morgen of overmorgen aankomen misschien een dag blijven.
Dag 9
Vandaag vertrek om 9.40u de ochtend was mistig maar de mist trok al gauw op en we kregen prachtig weer. We kregen ons ontbijt op de kamer een ontbijt zoals erg vaak geserveerd jus d’orange uit een fles een stuk stokbrood, jam en boter aangevuld met koffie of thee. Het huis waar we in hebben geslapen had een eigen bibliotheek, vol boeken over jeanne d’Arc, natuurboeken maar ook half-edelstenen en mooie fossielen. De fietsen waren achter slot en grendel weggeborgen, voor ons de zekerheid dat de fietsen er nog staan en voor de verhuurder dat we betalen voor vertrek. Vandaag hebben we een parcours van 75km afgelegd, we zijn de hele dag berg op en af gegaan we moesten toch diverse malen lopen, ondanks dat we kunnen merken dat het klimmen makkelijker wordt.We hebben diverse vossen gezien en ook kunnen filmen.In Grand hebben we een oud amphitheater bezocht de beelden hier van kunnen we helaas vandaag niet op de site zetten omdat we hier geen wifi hebben, gelukkig heb ik wel een dongel zodat we ons dagelijks verhaal wel kunnen plaatsen.in het dorp na Grand werd ik plotseling door een border-collie aangevallen hij probeerde in de banden te bijten gelukkig bleef ik overeind en droop de hond af.Even later fietsten we een dorpje binnen waar een mannetje ponteficaal op een klapstoeltje was geinstaleerd alsof de Tour de France langs zou komen. Toen hij ons ontwaarde zei hij:” awaag swaog oegog” ik had het niet beter kunnen samenvatten. Een uur later begon mijn fiets steeds meer te piepen, aanvankelijk begreep ik niet waar het vandaan kwam totdat ik zag dat de lastdrager met tassen en al bijna van de fiets los kwam, gelukkig had ik reserve materiaal meegenomen en na bij aardige mensen wat gereedschap te hebben geleend was het probleem opgelost.We zitten nu in een dorpje met 500 zielen en natuurlijk twee fietsers, bij een aardige praatgrage dame die onze was nu doet en aan het eten koken is. Haar totale levensverhaal heeft ze al over ons uitgestort. We hebben zojuist bij haar gegeten eenvoudig maar lekker.Tijdens en na het eten werden we nogeens flink met de gezondheidszorg overgoten de dame ratelde als een machine geweer, opa’s en oma’s werden over ons uitgestort. Ik weet niet wat vermoeiender is een dag fietsen of dit hele relaas aanhoren, ze had overigens twee gehoorapparaten, ze zag blijkbaar dat wij ze niet hadden, dus schreeuwde ze ons tegemoet. Hè hè ik ben bekaf. We zijn nu in Mandres la Cote in een chambre d’hote.
We besloten nog even gezellig het plaatselijke cafeetje te verkennen, we moesten daar vooral niet denken dat we gewenste klanten waren, met moeite werden er twee biertjes neergezet, het echtpaar dat de zaak dreef hadden een gezellige conversatie “ ik zei het je toch al!! En hij: Ja ja Jij altijd!! En meer van die praat. Toen we wilden afrekenen wist ze ons toch volledig te verrassen door twee gratis biertjes neer te zetten met een glimlach, je kon wel zien dat het pijn deed.

Dag 10
Vandaag alweer de tiende dag, wat lijkt het al weer lang geleden dat we vetrokken. Vanmorgen uitstekend ontbijt en al onze kleren zijn gratis gewassen en gestreken, zelfs mijn onderbroeken zijn gestreken. Echt een geweldige aardige vrouw.We fietsten langs het kanaal van Champagne naar Bourgogne een prachtige weg door een schitterend landschap we tikten de kilometers weg en mijn ( splinternieuwe) fiets deed vrolijk mee. Vooral bij het klimwerk tikt hij bij iedere pedaalrondgang.Ik werd er niet echt vrolijk van. We besloten om in Langres te overnachten en een reparateur te zoeken.We zitten in een Chambre d’Hote “le Belvédère des Remparts” Tot ons grote geluk zat de rijwielhandel om de hoek, zodat wij morgen de fiets kunnen laten repareren, helaas is hij dus op maandag gesloten. Inmiddels zit ik al weer 2u achter de computer op zoek naar een oplossing.Morgen zal ik de gevonden adressen afbellen om te zien of ze open zijn en mijn fiets willen repareren.Jullie horen er nog wel van.
Dag 11
Vandaag diverse reparateurs gebeld, helaas allemaal gesloten, Annemiek gebeld om de garantie van de fiets op te zoeken, gelukkig was die bij de hand. We vonden een Intersport in een dorpje onder Langres in Saint Geosmes, helaas namen ze de telefoon niet op. Hierna Intersport France opgebeld of ze mijn fiets ergens konden repareren en of zij de factuur zouden betalen als ik hem elders liet repareren. Dat was beslist niet het geval en bovendien raakte ik dan de garantie kwijt. We er op de bonnefooi heen te gaan mede omdat het op de route lag. De winkel was al snel gevonden en de reparateur die Yann heette, was zo vriendelijk er direct aan te beginnen. Hij heeft de pedalen gedemonteerd en alles schoongemaakt.Hierna is het probleem niet meer teruggekomen

Op onze route ontmoeten we bijna dagelijks erg hulpvaardige mensen, zodra je ergens stopt om te overleggen komen ze op je af om de weg te wijzen. Vandaag kwam een man zelfs ongevraagd uit zijn tuin rennen om ons de groene route te wijzen. Het was eigenlijk onze rustdag, maar na de reparatie besloten we nog wat door te fietsen, we fietsten grotendeels langs het kanaal va Champagne naar Bourgonge een kanaal waarvan de sluizen zijn geautomatiseerd.Uiteindelijk zijn we in Pontailler sur Saone aangekomen dus al met al hebben we in een middag 85km weggetrapt. we hebben nu ruim 900km afgelegd. We zijn in een chambre d’Hote, met aardige mensen die gelijk een biertje aanboden, bijna gedachten lezen.De kamer heeft de langste douche en toillet die ik ooit heb gehad, ongeveer 80cm breed, en 5m lang met vanuit de douche zicht op de was van de buren. Helaas is er geen wifi dus geen filmpjes deze avond, wel enkele foto’s in het album. We hebben lekker gegeten in een retaurant waar Roel helemaal niks in zag. We kunnen terug kijken op een zeer geslaagde dag.
Dag 12
Wederom prachtig weer matige NW wind. We beginnen al op echte profwielrenners te lijken, niet dat we zo goed fietsen, maar vanwege de belachelijke bruine armen en benen en de abrubte overgang naar de bleke rest van ons lichaam.We staken allereerst de Saonne over en bleven geruime tijd langs de rivier rijden, echt de moeite waard om nog eens over te doen. We fietsten hoofdzakelijk tussen graan en koolzaadvelden tot nu toe hadden we opmerkelijk genoeg nog geen enkel wijngebied gezien.We rijden richting Beaune waar we de nacht wilden doorbrengen.In het dorpje Saint Nicolas (zou hij dan toch niet uit Spanje komen,) hebben we rond 2 uur heerlijk gegeten. We staken de route du soleil over, leuk om eens van boven naar te kijken. Vlak voor Beaune zagen we de eerste wijnvelden, in het centrum aangekomen vroegen we bij het office de tourisme om een chambre d’hotes, we konden er pas om 7 uur terecht, omdat de eigenares zelf aan het fietsen was. Hierdoor waren we helaas gedwongen een biertje op een terrasje heerlijk in de zon te drinken, echt overmacht.De kamer is erg leuk en met wifi ik heb dus weer wat filmpjes op Youtube kunnen zetten. We hebben vandaag 75km gefietst en zijn nu over de 900km heen. Lieve Marianne wij hebben langdurig overlegd over je voorstel om ook weer terug naar Leiderdorp te gaan. Ik zag er niets in, maar Roel was gelijk anthousiast hij vliegt 10juni met Transavia terug, hopelijk is hij tegen die tijd weer een beetje op krachten. Beste Rob je voorstel om de fiets mee onder de douche te nemen komt net te laat, het voorstel sprak ons wel aan daarom hebben we de fietsen

in een autowasserette schoongemaakt alleen het uitzuigen hebben we achterwegen gelaten. Het voorstel van Greetje en Leo voor een masseuze spreekt ons wel aan, alleen wie neemt haar achterop?

Dag 13
Zoals gezegd zijn we nu in Cluny en hebben 90km gefietst, in het totaal 1020km Wij gaan nu ons welverdiende biertje drinken daarna horen jullie nog van me. Vandaag stond in het teken van de falende electronica. Voor onze verhuur heb ik een speciale mobiel waarmee ik eventueel, facturen en borgverrekeningen kan maken, onderweg gebruik ik hem ook als dictafoon als hulp om s’avonds mijn verslag te maken.Bovendien maak ik er de filmpjes voor Youtube mee en gebruiken we hem soms als tom tom om een adres in een plaats te vinden.En natuurlijk ik bel er ook nog mee.Na van alles en nog wat te hebben geprobeerd besloot ik een ander mobieltje te kopen om in ieder geval bereikbaar te zijn. Dit is echter niet zo simpel omdat onze weg grotendeels door de natuur loopt met af en toe een plaats. Gelukkig vonden we uiteindelijk een Aldi die er een had.Ik ben nu weer bereikbaar maar ben alle andere functies kwijt. Roel heeft nu op zich genomen om met zijn fotocamera af en toe te filmen, zodat we filmpjes op Youtube kunnen blijven zetten. Ik film de hele vakantie ook met mijn HD camera, maar de filmpjes hiervan kunnen niet zonder bewerking op Youtube gezet worden. Mijn filmcamera is echter een eigenzinnig type, je kunt er namelijk ook mee fotograferen en de camera vindt dat ik hier te weinig gebruik van maak. Hij neemt nu geheel uit zich zelf om de haverklap de prachtigste foto’s, van mijn linker oor, mijn voeten of een niets vermoedende railing. Ik zit nu deze morgen dit verhaaltje te maken omdat ik er gisteren de tijd niet voor had, we komen meestal rond 6uur aan, gaan dan douchen en ergens in het dorp eten, we kwamen nu een man tegen die naast ons aan een andere tafel zat te eten. Hij volgt de zelfde route als wij, alleen zijn schema is inmiddels iets anders, hij vindt het namelijk erg jammer, om als je ergens bent aangekomen de andere dag weer gelijk weg te gaan. Hij zou tot Montpelliers de zelfde route als wij volgen en dan oversteken naar Toulouse, waar hij dan zijn vriendin zou ontmoeten, die al een ticket heeft gekocht.Hij overweegt nu haar over 14 dagen in Parijs te ontmoeten en daar zelf met de trein heen te gaan. We kregen gelijk na Baune een aardige klim voor onze kiezen, maar hadden eenmaal boven een prachtig uizicht.Onze weg ging vandaag ook 40km lang over een oude spoorwegbaan de stations waren nog aanwezig maar zijn nu als woonhuis of iets anders in gebruik.Het was een prachtige
route alleen 40km alleen rechtuit wordt op het laatst vervelend.We merken dat onze conditie nog steeds vooruit gaat, alleen met de achterwerken wil het nog niet zo, het is echt een verademing om aan het eind van de dag van het zadel verlost te zijn.
Dag 14
Vandaag is mijn oudste zoon, Martijn jarig, van harte gefeliciteerd Martijn, dit is de eerste verjaardag sinds 28 jaar, dat ik niet aanwezig kan zijn, ik hoop de volgende 28 jaar wel van de partij te zijn. We zijn dus een dag in Cluny gebleven.Cluny is echt de moeite van een visite waard, prachtige gebouwen leuke restaurants en café’s.We zijn vrijwel de hele dag bezig geweest om een alternative route te vinden door Lyon. (De oorspronkelijke route klimt namelijk diverse malen naar 1100m.) We denken die gevonden te hebben langs de Saône en de Rhone, maar willen morgen voor ons vertrek nog een paar belangrijke knooppunten op internet controleren. Onze kamer is overigens uitgerust met een zogenaamde sanibroyeur dit is een toillet met een vermaler die je op een klein pijpje kunt aan sluiten. Een truckendoos lijkt mij een veel betere naam. Deze middag ben ik weer begonnen met antibiotica omdat mijn kies weer pijn gaat doen, die de tandarts een maand geleden al diverse malen heeft mishandeld.Ik hoop dat het niet doorzet.
Dag 15
Gisteren aan het eind van onze rustdag hadden we in eens in de gaten dat we zonder problemen weer konden zitten, wat een ontspanning!!!
Vandaag Iijkt mijn kies minder pijn te doen, hopelijk zet het niet door.Als eerste zijn we naar de apotheek gegaan om mijn antibiotica aan te vullen.Hierna boodschappen gedaan voor het eten van de dag. In het Internet café zonder café een routeplanning geprint en hierna opweg, inmiddels is het 10u, het eerste stuk van de weg loopt weer over een oude spoorlijn, we schieten flink op, hierna een klim van 15% de TGV flitst voorbij, we zouden in 2u in Narbonne kunnen zijn, maar we willen op eigen kracht aankomen.De route loopt door een tunnel van 1600m langblijkbaar de langste fietstunnel van Europa.Uiteindelijk komen we bij Villefrance en gaan hier van de originele route af. Om onze eigen route dwars door Lyon te volgen.
We zitten nu in Trevoux vlak boven Lyon en hebben vandaag 82km afgelegd.
Beste Rob en Marianne wij hebben jullie inderdaad langs zien komen, kijkend in alle bushokjes,we konden nog net wegduiken achter het bushokje. We hadden namelijk niet op visite gerekend. Dat van dat wijnglas lijkt ons wel wat. Lieve Rob en Jill, wij drinken hier geen wijn om

de simpele rede dat ze hier geen wijn uit La Livinière verkopen.Ze hebben alleen rommel uit andere streken, en daar zijn we principieel op tegen. Ik koop iedere dag een biefstuk Ineke, maar voordat ik hem op het zadel heb gebonden heeft Roel hem al op de gril.Bedankt voor jullie reactie en advies Hans en Henny. En Carry het maakt niet uit of het 40 of 65km is we zitten namelijk al 14 dagen in een heerlijk hotel nin Narbonne en doen alsof we fietsen.
Dag 16
Vandaag een echte feestdag, hoera!!! Hoera!!! Roel is jarig!!! en wordt 59 jaar, ik had kosten nog moeite gespaard hier een onvergetelijke dag van te maken.Voor dag en dauw opgestaan om een stukje in te studeren met een klein liedje, jammer jammer het was paarlen voor de zwijnen gooien, cultuur barbaar. Deze morgen zonder ontbijt van de Camping in Trevoux vertrokken. Het charmante meisje waar ik de sleutels moest inleveren, was met een oud mannetje in gesprek met één zilveren tand waarmee hij lachend de wereld inkeek, het meisje wilde voordat ze ons liet gaan, nog de caravan controleren en ontdekte ergens onderweg een leeg bierflesje die zij netjes meenam om later weg te gooien. Lopend over de camping riep ze naar iedere passant, “ nee, nee hij is niet van mij” We hebben bij de bakker croissants gekocht en natuurlijk 2 taartjes en bij een café onder het genot van een kop koffie opgegeten, hierna opweg, we kwamen al snel bij de brug over de Saone en hierna de Rhone uit, hierna hebben we kilometers langs de Rhone gereden, werkelijk een beleving, schitterende paden met volop fietsers, hardlopers, skaters en wandelaars vol terrasjes en aan de walkant prachtige boten.Tussen de middag aten we in een park. Hierna werd de tocht echt saai, over verkeerswegen, soms met fietspad. Heuvel op en af. Om 5.30u kwamen we in Condrieu aan, we zitten nu in een echt chalet op een camping. waar we morgen de route uit het boekje weer oppikken. Carry en Hans gefeliciteerd met jullie kleindochter, ik weet hoe geweldig dit is. Rob ik vrees dat zo’n medicinaal Whiskietje onze prestaties niet zullen verbeteren. Lieve Annemiek, hierboven lees je hoe Lyon was, een dikke kus.
Dag 17
Vandaag door het dorp Champagne, eindelijk iets anders dan bier dachten wij Rob, fiets je dus ruim 1200 km blijkt het de verkeerde champagne te zijn, geen wijn te zien alleen plastic We beginnen bij het dorpje Saint Jean de Muzols te klimmen langs de Gorge de Doux, een riviertje vol strandjes en mooie zwemplekjes met veel mensen die van de zon liggen te genieten.Dat klimmen gaat nog 25km door. Halverwege komen we een leuke strakke jonge meid op een racefiets tegen die ook op de fiets is, ze spreekt ons aan in het Frans, het

blijkt een Nederlandse te zijn. Haar fiets hangt vol tassen, maar dat verhindert haar niet ons gewoon voorbij te fietsen. Even later komt haar man met aanhangwagen met kind ons ook voorbij Gelukkig weten we een goede rede te verzinnen ze zijn minstens 30 kg lichter en 30 jaar jonger, de eer is gered. Ze slaan rechts af om af te dalen, wij moeten dan nog een paar uurtjes klimmen.Uiteindelijk komen we in het dorpje Lamastre, waar we een hotelkamer nemen, we hebben hier een gezellige avond en eten in het hotel, gelukkig hebben we wifi zodat we weer wat filmpjes en foto’s op de site kunnen zetten. Lief Moedertje leuk ook van jou een reactie te lezen, ik hou je op de hoogte, dikke kus van ons tweeen. Lieve Marianne, wij wilde je wel graag in het bushokje ontmoeten, maar waren net bezig met sanitaire bezigheden en wilde je niet in verlegenheid brengen.
Dag 18
Vertrek vanuit ons hotel Des Négociants om 10.45 een kwartiertje later dan normaal ivm een paar bankzaken die ik via Internet moest afhandelen.
Allereerst naar een apotheek om een smeerseltje voor mijn knie te kopen. We begonnen direct te klimmen voor de eerste col de Mezilhac 671m hoog we begonnen op een voormalig spoor, maar het grind was zo grof dat we ons een boemeltreintje voelden we zijn al snel op een andere weg overgegaan, hierna een heerlijke afdaling naar Cheylard net als je denkt hij gaat lekker komt de Col van 1119m het was niet alleen een zeer stevige klim van enkele uren, maar er was bovendien een harde storm tegen.Zelfs met de afdaling was de wind zo hard dat we nog flink bij moesten trappen. Aangekomen in Aubenas in de Ardeche hotel Provence,we mochten de fietsen in de kelder zetten , dit was geen eenvoudige zaak omdat we een extreem steil trapje afmoesten waarvan de stenen treden erg versleten waren. Hotel Provence opnieuw met stromend water, heerlijk gedouched, hier komen de waterdichte fietstassen toch nog goed van pas, tijdens het douchen stroomd er zowaar een gezellig riviertje door de kamer, gezien de aangetaste kast was dit niet voor het eerst.Ondanks het vele klimwerk toch nog bijna 80 km afgelegd.
Dag 19
Ook dit hotel (met stromend water) is uitgerust met een Truckendoos, los van het feit dat hij niet aan de grond is geschroefd en ik bijna met pot en al omrolde, terwijl ik bezig was met dat, wat ons allen tot nederigheid stemt, had de doos nog een extra truc in petto, hij pompte zijn inhoud niet alleen het riool in maar veroorzaakte ook een vrolijk fonteintje in de douchbak.

Op zich heb ik niks tegen fonteintjes, maar de kleur stond me niet geheel aan en bovendien had ik nog niet gedouched. Vandaag hebben we bijna de hele dag in de druilende regen gereden, we hadden allebij onze poncho aan de mijne is felrood, Roel ziet duidelijk overeenkomst met een aardbei, alleen zonder kroontje.Ik startte de dag zonder last van mijn knie, helaas kwam dit toch weer terug, omdat we door de regen erg koud werden, onderweg weer in een bushokje gegeten, gadegeslagen door Saint Jozef, vanuit de er tegenovergeslagen kerk, ik hoop dat hij het er mee eens was.Uiteindelijk kwamen we via een schitterende hoogvlakte met prachtige rotsen, direct achter het dorpje Banne, via een mooie Gorge kwamen we uiteindelijk in Saint Ambroix in hotel Arnac, ondanks alles toch nog 82 km afgelegd. Leuk dat je ons verslagje zo trouw volgt Marianne,jammer van dat “ach mannen” je zou toch moeten weten hoe serieus we zijn. Bedankt voor je bemoedigende Samanta, tot gauw.
Ik hoop dat je goede connecties hebt met de weergoden Rob, wij houden het bij duimen.
Dag 20
Hotel Arnac in Saint Ambroix, was stelde werkelijk niets voor, ook de prijs niet overigens slechts 35 Euro exclusief ontbijt. De douche was erg fraai een te hoge gordijnrails met daaronder aan touwtjes vast gemaakt een te kort gordijn en bijelkaar geraapte tegels op de muren. De hotels en chambre d’hotes zijn door ons niet van te voren uitgezocht, we zoeken een slaapplaats aan het einde van de dag, als we vinden genoeg gefietst te hebben. Vandaag harde tot zeer harde wind aanvankelijk in de rug maar later van de zijkant. Het was zwaar bewolkt met af en toe regen, we besloten omdat we lekker opschoten door te fietsen tot saint Guillem le Desert totaal 110 km, 20 km voor dat we hier aankwamen stonden daar ineens aan de kant van de weg fans met een bord Ron en Roel het waren Annemiek met een t-shirt met een groot hart, werkelijk hartverwarmend, Pascal en Viviane, die dit hadden bedacht, een geweldig weerzien na ruim 1560 km en een enorme verrassing.
We hebben samen gezellig de avond doorgebracht, en kunnen terug kijken op een zeer geslaagde dag, we slapen in de camper, waar geen verbinding is te maken met de dongel, vandaar deze late reactie.
Dag 21
Vandaag vertrokken vanuit de Camper, naar Saint Guillem le Desert, regent pijpenstelen binnen de kortste keren zijn we doornat en lopen we te soppen in onze schoenen, erg onaangenaam. We besluiten in Saint Guillem koffie te drinken en de boodschappen voor vandaag te doen, op

het pleintje in het centrum is een kleine epicerie waar we het nodige kunnen krijgen en ook koffie, het meisje dat daar helpt is al net zo als het weer, druilende regen en het ziet er niet naar uit dat het beter wordt. We besluiten onze dagelijkse pick-nick over te slaan en in een restaurant in Pézenas te eten, we hebben dan 45km afgelegd.We besluiten nog een stuk door te fietsen en komen uiteindelijk in Villeneuve les Beziers in een prachtige Chambre et Table d’hotes “ la Chamberte” echt de moeite waard.
Het zit er bijna op morgen zijn we thuis rond 4 uur. We hopen dan met jullie gezellig het glas te mogen heffen. Bedankt voor jullie interesse en bemoedigende reacties.
Dag 22
Vandaag vertrokken uit Villeneuve-lès-Béziers voor het laatste stuk dat is beschreven in onze gids “onbegrensd fietsen” tot Capestang, hierna gaat de route door tot Barcelona, na lang wikken en wegen, besluiten we hier niet naar toe te gaan, bovendien staat iedereen dan in la Liviniere voor piet snot te wachten, daarom trekken we ons eigen plan. Al vrij snel zijn we via prima fietspaden langs het kanaal du midi in Beziers, waar we over het aquaduct van het kanaal fietsen even later zijn we bij de negen sluizen die een bezienswaardigheid zijn, het stikt er van de toeristen die naar het geklungel met de bootjes kijken, hierna veranderen de mooie fietspaden ook in onverharde paadjes, die door de regen van gisteren in modderpaden zijn veranderd.
We slippen over de smalle sporen richting La Livinière, kopen in Poilhes ons dagelijkse stokbrood en twee blikjes cola voor de lunch. Hierna fietsen we richting Capestang waar we verplicht zijn de drukke N 5, de doorgaande route Béziers / Carcassonne te volgen, gelukkig komen we na een aantal kilometers het canal du midi weer tegen. We ontdekken dat dit deel erg veel slingert en de weg slecht waardoor onze planning om om 4 uur in La Livinière aan te komen in gevaar komt, bij Argeliers verlaten we daarom het canal du midi en fietsen weer over de N 5, we komen langs Chateau de la Selette van onze vriend Ronald drinken een colaatje voor de energie ( normaal drinken we nooit cola) smeren voor de laatste keer onze achterwerken in en smeren hem, inmiddels wordt de lucht steeds donkerder en lijkt het onwaarschijnlijk dat we droog aankomen in de verte zien we zware regenval die onze kant uit komt. We fietsen via Olonzac en Pepieux en zien in de verte La Livinière liggen, als we bij de rotonde aankomen zien we direct achter het dorp zware regen, we trappen de laatste 200 m al filmend, over de Route de Meuliere en zien daar een grote enthousiaste menigte ons voor de laatste klimmende meters aanmoedigen.
Wat een heerlijk gevoel om zoveel lieve vrienden die speciaal voor ons gekomen zijn terug te zien, dit is werkelijke rijkdom, we zien spandoeken,

vlaggen, een grote parasol, er worden foto’s genomen voor de krant en er is champagne, een heerlijk terug zien van mijn zoon Martijn van Julie en Lea en natuurlijk Annemiek
Vandaag 67 km afgelegd in 4 uur, gezien het modderpad geen slecht gemiddelde.
Op mijn teller staat de totaal gefietste afstand van 1718 km, op die van Roel 1734 km verdeeld over 21 dagen fietsen is dit een gemiddelde van 82 km per dag.
Dag 23
04-06-11 De avond na aankomst was het feest, Annemiek had alles al voorbereid en iedereen uitgenodigd. Er kwamen in totaal zo’n 30 mensen, Roel en ik kregen diverse lekkere flesjes wijn en ieder een oorkonde van “LES AMIS DES VIEUX PEDALEURS” Aangeboden door onze vrienden Pascal en Viviane en Annemiek, een geweldig originele herinnering aan ons fietsavontuur. Mijn moeder was ook graag van de partij geweest, maar kon dit helaas niet geregeld krijgen. Het feest was erg gezellig, tot in de kleine uurtjes, er waren zowel Franse als Nederlandse vrienden. We konden ons geen betere afsluiting van onze tocht wensen. Roel is wat eerder dan gepland naar huis gegaan, om weer bij José te zijn.
Ik heb hem 6 juni om 19u op het vliegveld van Montpellier afgezet en hij belde de andere dag dat alles goed was verlopen.

Checklist voor fietsvakantie: In hotel ’s avonds fietsspullen + ondergoed wassen. Apparatuur opladen Hotel heeft meestal  handdoeken en zeepjes etc.

Reisdocumenten/waardepapieren

persoonlijke medicijnen ed

paracetamol

antibiotica

deet of autan (insecten afwerend middel)

massage olie

vaseline of uiercreme

Overige:

adressenboekje

pennen, schrift

fotomapje van jezelf, je familie

fietskaarten

aansteker, lucifers

waxinelichtje

paraplu

mobiele telefoon en lader en usb kabel

zonnepaneeltje

fietstassen en kaarthouder foto lijstje